خانه » کفی طبی چیست؟
آخرین بروز رسانی: 2ام مهر, 1400

کفی طبی چیست؟

نوعی وسیله کمک درمانی برای بیماری های پا است که […]

نوعی وسیله کمک درمانی برای بیماری های پا است که در کف داخلی کفش بیمار گذاشته می‌شود که برای اصلاح یا تغییر عملکرد پا استفاده می‌شود و نیروهای بیومکانیکی غیر طبیعی که بر پاها وارد می‌شود را حذف نماید. معمولا کفی طبی برای درمان، تصحیح و حمایت از پاها در برابر بیماری‌ها و عوارض مختلف از قبیل عوارض دیابت در پاها، تغییرات بیومکانیکی و آسیب‌دیدگی‌های مزمن پاها به صورت اختصاصی برای هر بیمار طراحی می‌شود. کفی کفش بسته به نوع بیماری می‌تواند دارای لایه های ضربه‌گیر متعددی برای راحتی بیشتر پاها باشد. معمولا پزشک متخصص بسته به وضعیت پاها، کفی خاصی با بیشترین عملکرد را به شما تجویز می کند. سهل‌انگاری در استفاده از کفی مناسب کفش طبی باعث بدتر شدن اوضاع می‌شود. اخیرا در کفش هایی که حالت طبی ندارند نیز از کفی ضربه گیر استفاده می شود.

کفی طبی

با توجه به اینکه ارگونومی پاهای یک شخص با بقیه فرق دارد لزوماً کفی طبی کفش باید به صورت اختصاصی برای بیمار طراحی و ساخته شود تا با نیازها و شرایط خاص او مطابقت داشته باشد. در ابتدا یک الگوی مخصوص از پاها گرفته می‌شود که به آن قالب گچی می‌گویند، کفی طبی کفش با استفاده از آن طراحی و تولید می‌شود. این قالب همه ناهنجاری یا نقایص ساختار پا را آشکار می کند. تکنسین‌های آزمایشگاه طراحی و ساخت کفی و کفش طبی با استفاده از قالب گچی پای بیمار و نرم‌افزارهای تخصصی رایانه‌ای، یک کفی مخصوص برای او طراحی می‌کنند که فشارهای ناشی از بدشکلی پا را خنثی کرده و یا عوارض آن را ترمیم و اصلاح کند.

انواع کفی کفش طبی

مراحل ساخت کفی پای آرمان طب

کفی‌های کفش به دو گروه اصلی کفی‌های عملکردی و کفی‌های سازگار کننده (راحتی) تقسیم‌بندی می‌شوند.

کفی‌های عملکردی

کفی عملکردی

کفی‌های عملکردی به جذب شوک وارد بر پاها در زمان راه رفتن یا حرکت کردن کمک می‌کند. این کفی‌ها برای اصلاح انواع مختلف ناهنجاری‌های شکل پا کاربرد دارد و از قسمت عقب و وسط پا حمایت می‌کنند. کفی‌های عملکردی به منظور حمایت از پاهایی که وضعیت بیومکانیکی غیر طبیعی دارند، طراحی شده‌اند. این کفی‌ها معمولاً از جنس پلاستیک‌های پلیمری ساخته می‌شوند و برای کاهش انحراف مچ پا به طرف خارج (پرونیشن) یا صافی کف پا مناسب هستند.
بعضی از کفی‌های کفش از هر دو خاصیت عملکردی و سازگارکنندگی برخوردارند.

کفی‌های سازگار کننده

از کفی‌های سازگار کننده  می توان از نایت بار، آتل، بریس، گیت پلیت و اسپلیت نام برد. همه می توانند از این نوع از کفی‌های کفش استفاده کنند و اختصاصی نیست. بیشتر برای تسکین دردهای خفیف کف پا یا اصلاح مشکلات ساختاری جزئی در پاها از آن استفاده می‌شود.

کفی‌های مخصوص کف و قوزک پا

این کفی‌ها یکی از رایج‌ترین انواع کفی‌های طبی هستند و به گونه ای طراحی شده‌اند که از کف تا بالای قوزک پا را ‌پوشش می دهند و ضمن حمایت از قوزک پا همزمان نقایص پا را هم اصلاح می‌کنند.
کفی‌های ورزشی

همانطور که از نامش پیداست برای استفاده ورزشکاران ساخته شده‌اند. در کفش‌های ورزشی مخصوص راگبی، گلف، اسکیت، دوچرخه‌سواری، اسکی و فوتبال از این کفی‌ها استفاده می‌شود. کفی‌های طبی ورزشی تأثیر مثبتی بر وضعیت قرارگیری پاها، کاهش فشارهای ناشی از فعالیت ورزشی، جذب شوک وارد بر پاها و توزیع متعادل وزن بدن بر روی کف پا دارند.

 چه کسانی باید از کفی طبی استفاده کنند؟

هر فردی که احساس می‌کند برای راه رفتن یا دویدن نیاز به نوعی حمایت بیشتر از پاهای خود دارد، می تواند از کفی‌های طبی کفش استفاده کند. کسانی که می‌خواهند درد، ورم و التهاب ناشی از اختلالات پاها را تسکین داده یا از وقوع آن جلوگیری کنند باید از کفی طبی مخصوص استفاده کنند. افراد سالم نیز می‌توانند از فواید کفی‌های طبی بهره‌مند شوند.

کسانی که یکی از علائم زیر را دارند باید از کفی‌های طبی استفاده کنند:

  • انحراف یا قوز شست پا (بونیون)
  • ساییدگی غیر طبیعی یک طرف زیره کفش‌ها
  • درد مزمن پاشنه، زانو یا پایین کمر
  • صافی کف پا
  • درد جلو ساق پا
  • در رفتن یا پیچ خوردن مداوم مچ پا
  • غیر طبیعی بودن راه رفتن (انحراف پاها به طرف داخل یا خارج)

جنس کفی‌های طبی

جنس کفی‌های طبی به گونه‌ای انتخاب می‌شود که بسته به نیازهای خاص بیمار، هم از پاها حمایت کند و هم شوک وارد بر پا را جذب نماید. مثلاً کفی‌هایی که برای کفش‌های ورزشی استفاده می‌شود، قدرت جذب شوک بسیار بالایی دارند. برای کاربردهای دیگر و سایر شیوه‌های راه رفتن می‌توان از موادی با سختی و تراکم متفاوت استفاده کرد که با آن شرایط خاص یا سبک زندگی مخصوص بیمار مطابقت داشته باشد.

کفی‌های فیبر کربنی

کفی‌های فایبرگلاس

کفی‌های ترموپلاستیک

استفاده از کفی‌های طبی آرمان طب تبریز چه مزایایی دارد؟

کفی طبی آرمان طب تبریز

به طور کلی هدف از استفاده از تمامی کفی‌های طبی، کمک به بهبود بیماری‌ها یا آسیب‌‌دیدگی‌های مختلف پا می‌باشد.
کفی‌های طبی از چند جهت برای شما مفید هستند. اولاً با کاهش درد و ورم پاها امکان راه رفتن، دویدن و پریدن به صورت ایمن را برای شما فراهم کرده و میزان استقامت مفاصلی که دچار لقی و ناپایداری شده‌اند را افزایش می‌دهد و از قوس کف پا حمایت بیشتری می‌کند.
همچنین کفی‌های طبی به رفع مشکلات مربوط به سایر قسمت‌های بدن از جمله کمر و لگن نیز یاری می‌ رسانند.

علاوه بر آن استفاده از کفی‌های طبی در بهبود سلامت کلی کف و مچ پا، همچنین اصلاح انحراف اندام‌های بدن از جمله مچ پا از راستای طبیعی خود و جلوگیری از بدشکلی و ناهنجاری پاها تاثیر فراوانی دارد.

اگر شما هم مواردی در این مورد دارید لطفا در قسمت نظرات ارسال نمائید.

مقالات مرتبط رو حتما ببینید

نظر شما برای ما با ارزشه