خانه » چرا پا یکی از مهم ترین اعضای بدن است؟
آخرین بروز رسانی: 5ام مهر, 1400

چرا پا یکی از مهم ترین اعضای بدن است؟

اهمیت پا و کفش طبی اهمیت پا و کفش طبی […]

اهمیت پا و کفش طبی

اهمیت پا و کفش طبی برای آن بخاطر این است که از مهمترین و حساس ترین اعضای بدن است. که به عنوان ستون بدن بیشترین فشار حاصل از وزن بدن را تحمل می کند. کفش طبی نقش به سزایی در حفاظت از آن ایفا می کند. در طبّ قدیمی چین به ارتباط مستقیم نواحی مختلف پا با دیگر اعضای بدن اشاره شده و به عنوان قلب دوم از آن یاد شده است.

پا تنها عضوی از بدن است که در هنگام حرکت یا پیاده روی، مستقیماً با سطح خشن و برنده زمین برخورد دارد. و بر این اساس در صورت نداشتن پوشش مناسب و محافظ، دچار زخم، بدشکلی و عوارض گوناگون می گردد. و برای صاحبش دردهای مختلفی به ارمغان می آورد. پس حفاظت و مراقبت از پا یک از دغدغه های بشر از ابتدای خلقت بوده است.

 

مکانیسم حفاظتی بدن

برای دفاع و حفاظت از سلامتی اعضای بدن از صدمات و بیماری های مختلف در بدن مکانیسم خاصی وجود دارد. که در صورت نیاز وارد عمل شده که در ترمیم، تسکین و یا مراقبت های محیطی کمک شایانی می کند. برای مثال: اگر جراحتی بر روی پوست بدن ایجاد شود با ایجاد لخته از خروج بیشتر خون جلوگیری می کند. و در جهت ترمیم آن زخم موادی ایجاد کرده و آن مشکل را بر طرف می کند.

نقش مکانیسم حفاظتی با عوارض پا

طبیعی است مکانیسم حفاظتی برای حمایت از پا تدابیر گوناگونی را انجام می دهد. به طور مثال در دوران ماقبل تاریخ بشر به صورت پا برهنه بوده و حتی در دنیای امروز نیز قبایلی پابرهنه در آفریقا وجود دارند. بدلیل شکار و یا گریز از دست شکارچی، سرعت عامل مهمی برای بشر اولیه بوده است. چون کف یا سطح زیرین پا یکی از حساس ترین قسمت های بدن است. در برخورد با زمین و اشیاء تیز دچار زخم شده و ضمن ایجاد درد و التهاب، از سرعت حرکت می کاهد.

بنابر این مکانیسم دفاعی بدن وارد عمل می شود. و برای رفع این مشکل شروع به ایجاد لایه ضخیم در کف پا نموده که به پینه مشهور است. که معمولا در پنجه و پاشنه پا رخ داده و حتی ضخامت آن به یک سانتیمتر هم می رسد. و در مواردی برای حفظ تعادل این مکانیسم باعث انحراف و یا زوائدی در روی پا می کند. که باعث بدشکلی و بروز مشکلات جدید می شود. پا مهم بوده و بخاطر آن از کفش طبی استفاده می شود.

اختراع کفش و پیشه کفاشی

بشر اولیه با توجه به مشکلات حرکتی و تغییرات فیزیکی حالت پا و دردهای حاصل از آن، به فکر چاره اندیشی افتاد. و با همان وسایل و ابزار اولیه و با استفاده از پوست حیوانات شکار شده و یا حکاکی چوب برای خود پایپوش های اولیه درست کند. به مرور این کار به مهارت و شغلی بنام کفاشی مشهور شد. برای پیشرفت این صنعت ابزارهای جدیدی اختراع شده از تنوع مختلف مواد استفاده شد.

امروزه اختلالات پا مثلا پینه کف پا یک مشکل پیش پا افتاده تلقی شده و به راحتی با یک کفی و زیره مناسب قابل اصلاح می باشد. علاوه بر رفع مشکلات پا، مد و زیبایی کفش به آن افزوده شده و برای مراسم، پیاده روی، ورزش، درمان از کفش های ویژه آن استفاده می شود. با توجه به اهمیت پا، درخواست کفش های طبی نیز روزافزون شده است.

نتیجه گیری

امروزه استفاده از کفش طبی از بروز عوارض و زائده های پا جلوگیری کرده و یا در اصلاح و ترمیم آن نقش به سزایی را ایفا می کند. گروه تولیدی کفش آرمان طب تبریز مفتخر است با پیشینه پرافتخار بیش از 30 سال است. و به صورت علمی و تخصصی با استفاده از متخصصین و کادر مجرب و با استفاده از ادوات و تجهیزات پیشرفته و جدیدترین متریال ها، با مدل های متنوع در کنار اصول فنی و طبی در خدمت شما عزیزان می باشد.

مقالات مرتبط رو حتما ببینید

نظر شما برای ما با ارزشه